Hudutslag av stress

Hudutslag av stress

Hudutslag av stress är ett vanligt problem som drabbar människor i alla åldrar. Det orsakas oftast av de ökade nivåerna av kortisol i kroppen när vi är stressade. Symtomen kan vara rodnad eller klåda, och i svåra fall blåsor och skalning av huden.

Stress

Stress är den mänskliga kroppens reaktion på en situation som verkar farlig eller svår. För att överleva måste människokroppen reagera snabbt och effektivt. Stressreaktionen förbereder personen för kamp eller flykt. Det finns två typer av stressreaktioner: “bra” stress och “dålig” stress. 

Bra stress, även känd som eustress, kännetecknas av kortvariga reaktioner som är hälsosamma och produktiva, som att en student studerar till ett prov. 

Dålig stress, även känd som distress, kännetecknas av långvariga reaktioner som är ohälsosamma och improduktiva, till exempel när någon har en pågående rädsla för att tala inför publik.

Ta en titt på våra bästsäljare...

Vad orsakar stress?

Stress är inte bara en känsla; det är ett fysiskt och känslomässigt svar på din omgivning. Det kan orsakas av många faktorer, såsom:

Fysiska stressfaktorer, som miljöförhållanden
Psykologiska stressfaktorer, som arbete
Sociala stressfaktorer, som familj och vänner.

En typisk arbetsdag för en kontorsarbetare kommer att innehålla alla tre typerna av stress i någon form.

Till exempel kan den fysiska stressfaktorn vara en snäv deadline som kräver en intensiv mängd arbete; den psykologiska stressfaktorn kan känna sig överväldigad av den aktuella uppgiften; och den sociala stressfaktorn kan oroa sig för hur dina medarbetare uppfattar dig.

Hur stress påverkar din hud

Hur stress påverkar din hud

Stress är en vanlig trigger för nässelutslag. När du är helt stressad frisätter din kropp hormoner och andra kemikalier, inklusive histamin, den kraftfulla kemikallen som kan förvärra eller även utlösa en allergisk reaktion, vilket leder till nässelfeber.

Stress orsakar också inflammation i kroppen, vilket kan leda till att hudåkommor som eksem och psoriasis blossar upp. Dessutom, när vi är stressade frisätter vår kropp hormoner som påverkar hur mycket olja vi producerar, detta kan leda till akne eller utslag på huden

Hudutlsag av stress - vad kan jag göra själv?

För att hantera hudutslag orsakade av stress måste du hantera stress i första hand och hålla den låg under dagen för att förhindra hudutslag även i de mest stressiga scenarier.

Det finns sätt att hantera stress som du kanske inte har tänkt på tidigare, några av dessa inkluderar:

A) Komplettera med Ashwagandha:

Ashwagandha är en ört som har använts i indisk medicin i tusentals år. Det har kliniskt bevisats minska stressnivåer och förbättra kognitiv funktion.

Det är känt för att vara en adaptogen, vilket betyder att det hjälper din kropp att hantera stress och ångest på ett hälsosamt sätt. Det har gjorts många studier på örten, som har visat att den kan hjälpa till med:

– Minska stressnivåer

– Förbättra kognitiv funktion

– Förbättra sömnkvaliteten

– Öka muskelstyrkan

– Öka testosteronnivåer hos män

Om du lider av hudutslag orsakade av stress då kan du ge den här örten ett försök, den kommer att sänka dina kortisolnivåer och hjälpa dig att hantera stressen bättre vilket kommer att hålla hudutslagen borta. 

B) Börja meditera

Tanken med meditation är att fokusera på din andning samtidigt som du rengör ditt sinne från alla tankar som kommer till det. När du mediterar kan du rensa huvudet och fokusera på vad som händer just nu istället för att oroa dig för det förflutna eller framtiden.

Detta hjälper till att minska stressen genom att ta tankarna bort från saker som kan orsaka ångest eller oro, och fokusera på vad som händer just nu. Meditation har också fysiska fördelar – det kan hjälpa till med smärtbehandling och kroniska sjukdomar som astma och hjärtsjukdomar. Meditation kan göras var som helst, när som helst och tar inte mycket tid alls.

Meditation har genom forskningsstudier visat sig ha många fördelar för människor som utövar det regelbundet – inklusive att minska stressnivåer, sänka blodtrycksnivåer, förbättra sömnkvaliteten, öka energin.

C) Träna regelbundet:

Träning är ett av de bästa sätten att bekämpa stress eftersom det frigör endorfiner i våra hjärnor, vilket får oss att må bättre. Det minskar också mängden kortisol i våra kroppar, som är ett hormon som utlöser känslor av stress och ångest.

Träning hjälper också till att släppa spänningar från våra muskler, vilket också kan hjälpa till att lindra mentala spänningar.

Det kan också hjälpa dig att sova bättre. Vissa studier visar att människor som tränar regelbundet sover bättre och längre än de som inte tränar alls. Och när vi är väl utvilade är det mindre troligt att vi blir stressade. Människor som tränar regelbundet är också mindre benägna att äta för mycket och de har en hälsosammare kroppsvikt än de som inte tränar alls eller inte lika ofta.

Utslag i ansiktet av stress

Huden i ansiktet är mycket känslig och kan lätt irriteras av stress. Stress kan också orsaka röda prickar och utslag runt munnen. Den kan också göra att huden blir torr eller kliande.

Om du lider av hudutslag i ansiktet orsakade av stress så kan en LED-ljusterapi mask vara till hjälp.

LED-ljusterapimasker är en ny behandlingsform för personer som lider av stress och depression. Med hjälp av LED-ljusterapi kan stress lindras. Ljuset stimulerar serotoninproduktionen som förbättrar humöret och hjälper till att reglera dygnsrytmen.

LED-ljusterapimasker fungerar genom att avge olika färger av ljus som påverkar hjärnan och huden på olika sätt. De används vanligtvis för att behandla akne, rosacea, pigmentfläckar, hudutslag av stress och andra hudåkommor, men de kan också användas för att hjälpa till med ångest, depression och andra psykiska sjukdomar.

De potentiella fördelarna med denna teknik är enorma. Det kan inte bara hjälpa människor med svåra fall av depression eller ångest, utan kan också användas för att hjälpa människor att slappna av innan läggdags eller för att minska stressnivåerna när de studerar till tentor.

Vår Nooreal LED-mask kan förebygga och lindra stressutslag i ansiktet vid regelbunden användning. Masken är UV-fri, har 7 olika ljusfärger (fullspektrum), och hela 342 högintensiva LED-lampor så att du kan få salongsliknande resultat med varje behandling.

Utöver blått och rött ljus har den lila ljus som kombinerar rött och blått ljus samtidigt vilket är utmärkt för dig som lider av eksem eller psoriasis i ansiktet vid stress.

Eksem vid stress

Det finns olika faktorer som kan leda till eksem men stress är en av de vanligaste triggers. Stress kan få ditt immunförsvar att gå i överdrift och attackera dina hudceller. Detta orsakar ett kliande utslag på huden som kan också göra att att huden blir torr och känslig vilket kan få eksem att blossa upp.

Stress kan också göra eksem värre genom att öka produktionen av kortisol och adrenalin, vilket kan leda till ökad inflammation i kroppen.

Eksem i ansiktet av stress

Ljusbehandling eksem i ansiktet

Eksem i ansiktet kan utlösas av stress, och det är inte bara en estetisk fråga. Det orsakar mycket obehag och kan vara smärtsamt. Om du upplever att dina eksemsymtom blossar upp under stress då kan du prova en LED-ljusterapi mask som kan förebygga och reducera eksemsymtom vid stress eftersom den hämmar inflammationen, reparera huden inifrån genom att förbättra och förnya cellaktivititen i huden.

Samtidigt har den en lugnande effekt på kroppen som minskar stress och förbättrar humöret genom frisättningen av serotonin.

Ta en titt på våra bästsäljare...

Lär dig mer